A tíz héten át tartó robotika projektünk a végéhez ért. Sajnos a december nem volt szerencsés időszak az életünkben, mert betegségem miatt elmaradt néhány tanóra. A téli szünet előtti utolsó héten azért még sikerült egy-egy alkalmat mindkét osztálynak megtartani. A karácsonyi nagy projektünk helyett még egy utolsót „játszhattak” a tanulók a robotokkal. Úgy gondolom sikeresen zárult a robotikával töltött idő. Az elmúlt időben csapatban kellett együtt dolgozniuk (ami néha nem volt könnyű), a robotépítés öröme után, alapmozgásformákat ismerhettek meg, majd LED-ek, szenzorok segítségével színesebbé vált a programozás. A legfőbb elem az együttműködés mellett a programozás volt, ahol a csapatok terveztek, teszteltek, problémát oldottak meg és ha kellett újra terveztek, míg sikeres nem lett a projekt. Voltak nehézségek, de sok nevetés is. Voltak, akiket nem vonzott a robotika, de aztán mégiscsak belevetették magukat egy-egy feladatba.
Köszönettel tartozunk az Abcusan VándoRobot csapatának, hogy részesei lehettünk a programnak és ezáltal színesebbé tehettük iskolánk informatika óráit.
.
A foglalkozásokon készült videó felvételek itt megtekinthetők
Robotika projektünk 6. hetén az utolsó szenzorral, az IR távolságérzékelővel is megismerkedtek a tanulók. A robotok "hűségesek" lettek és a csoporttagokhoz közeledtek, ha érzékelték a kezüket, egyébként eltávolodtak. Az érzékelővel az előre elkészített pályán való haladás is egyszerűbbé vált. Az elmúlt tanórákon hosszas gondolkodás és programozás árán követte a robot a megtervezett pályát, így nagy öröm volt a gyerekeknek, hogy egyszerűbben és pontosabban is meg tudja oldani a feladatot a robot és ők is.
Ezen a héten az 5. osztályosoknak is lehetősége volt megismerkedni a robotokkal. Megépítették saját robotjukat és az alapmozgásokra is megtanították őket.
.
A foglalkozásokon készült videó felvételek itt megtekinthetők
Robotika projektünk 5. hete a gyakorlásról szólt. A csoportoknak az volt a feladata, hogy egy előre eltervezett útvonalat járjon be a robot vagy egy szigetelőszalaggal "megrajzolt" pályát mozogjon. Alkalmazni kellett a tanulókat az alapmozgásokról tanultakat, illetve beépíthették a LED, Buzzer vagy touch szenzorról tanultakat is a programjukba. Igazán izgalmas feladatnak bizonyult a programozás, volt hogy a program helyett a pályát tervezték újra a diákok.
.
A foglalkozásokon készült videó felvételek itt megtekinthetők
Robotika projektünk 4. hetén a touch szenzorral, vagyis a nyomásérzékelővel ismerkedtek meg a tanulók. Az érzékelő segítségével a robotok „távirányítóval” működtek és csak akkor mozogtak, ha nyomógombot lenyomva tartották a gyerekek. A régi idők távirányítós kisautóiról meséltem nekik, amikor a vezeték behatárolta a mozgásteret vagy nekünk is menni kellett az autó után. Itt is a gyerekek sokszor feküdtek az asztalon és nyújtóztak a robot után. A tanóra második részében a csoportoknak az eddigi ismereteik alapján kellett kitalálni a robotnak egy feladatot pl. egy előre szigetelőszalaggal kijelölt pályán végig haladni.
A foglalkozásokon készült videó felvételek itt megtekinthetők
Robotika projektünk 2. foglalkozásán a gyerekek még csinosítgatták, átalakították a robotjaikat, de elkezdődött végre a programozásuk is. Megismerkedtek a programozó felülettel, amit összehasonlítottunk az elmúlt tanévben megismert Scratch felülettel. Egyszerű programokat készítettünk, amivel megmozdultak a robotok, jöttek, mentek és forogtak. Nagy volt az izgalom, hogy mit is csinál majd a robot, leesik-e az asztalról, illetve minek ütközik neki. Így volt olyan csoport, akik inkább a földön tesztelték a teknős robotuk mozgását.
A foglalkozásokon készült videó felvételek itt megtekinthetők
A harmadik héten még mindig volt olyan csapat, akiket a kockák megihlettek és további kiegészítőket készítettek a robotjuknak. Az alapmozgások átismétlése után, megismerkedtünk két szenzorral. Először LED-ekkel egészítettük ki a robotot, így már világítva is közlekedhettek, illetve a villogást is kipróbálhatták. A másik érzékelő a BUZZER volt, aminek a segítségével a robotunk le tudta játszani a programozás során megtanított Boci, boci tarka című dal elejét (volt amelyik dal tökéletesre sikerült és volt olyan is, ami még programozásra szorul). A tanórán készült kis videókon is látható, hogy egyre színesebbek, érdekesebbek, izgalmasabbak a foglalkozások.
A foglalkozásokon készült videó felvételek itt megtekinthetők
Kezdetét vette intézményünkben a 10 hetes, robotika oktatási projekt. A 6. és a 7. osztályos tanulók vesznek részt a programban, tanóra keretein belül. Első alkalommal megismerkedtek a robot hardver elemekkel, illetve elkezdődött az első saját robot megépítése csoportmunkában.
Idén első alkalommal neveztünk be az országossá bővített Harry Potter versenybe.
Az 5. és 6. kötethez kapcsolódtak a feladatok. A Harry Potter és Főnix Rendje kötetből 100, a regényből készített filmről pedig 50 kérdésre kellett válaszolni.
A Harry Potter és a Félvér herceg kötethez kreatív képzőművészeti alkotást készítettek tanulóink.
A csapat tagjai: Horgonyi Ákos, Oszaczki Veronika és V. Szabó Zénó 6. osztályosok.
A 229 csapat közül az 56. helyen végeztünk.
A Magyar Kultúra Napja alkalmából iskolánk a felső tagozatos diákoknak, digitális alkotói pályázatot hirdetett.
A beérkezett film és számítógépes prezentációk zsűrizése megtörtént.
Eredmények:
- hely: Oszaczki Veronika 6. osztály
- hely: Horváth Kitti, Szupuka Jázmin, Oroszi-Vőneky Zsófia, Uhlár Zoé (csapatmunka) 5. osztály
- hely: Keszthelyi Koppány 5. osztály
Különdíj:
Buczkó Viktória, Bene Henrietta, Juhász Gabriella, Oszaczki Dorina, Kovács Olivér 8. osztály
Résztvevők:
- Babka Alexandra, Bene Enikő, Kovács Bernadett, Veres Nóra (csapatmunka) 5. osztály
- Horgonyi Ákos 6. osztály
- Szabó Kristóf 6. osztály